Wednesday, August 30, 2017

Kawan-kawan di sana apa khabar?



Kan Saya kata saya singgah kerumah Kak Nab dulu. 
Tu lar...ada no talipon dia je.  No talipon kawan-kawan  lain hilang masa saya berada di Mekah lagi...bila suami formet talipon dia ke talipon saya.....hilanglah belaka.
Tu lah yang baju merah dan bertudung merah tu Kak Nab, masa tu dia attendent perempuan kat Klinik kesihatan Besar Jerangau.
Dia juga guru saya buat rojak Betik style Terengganu. 

Kemudian saya singgah ke rumah Kak Mariah Yusoh.  Kak Mariah masuk ke Klinik lambat sikit dari saya.  Masa tu dia PHN..ketualah.Lama juga saya inchared klinik seorang diri. Dekat 7-8 bulan baru dapat ketua baru.  Dua minggu kerja, dah dapat kes bunuh.  Emm, buruh Indonesia berkelahi.  Alhamdullilah saya cukup tabah berhadapan dengan mayat yang sebegitu...tu lah kata orang tak sangka lembik-lembik saya berguna juga sebab berani bila dah menyarung uniform.





Dalam gambar atas Kak Mariah bertudung hitam..sebelah kanan tu suami dia.




 
Kecuhlah kami bercerita...dari satu cerita ke satu cerita yang lain.Saya teringatkan Kak Jah JD di Jerangau Sungai.  Rupanya masih ada...waktu saya kerja di situ dia dah hampir masa untuk pencen 5-6 tahun lagi, gitulah....
Didalam gambar diatas Kak Jah bertudung biru...masih steady!. 

Saya terlalu rindu.
Teringat betapa dia begitu patuh dan amanah pada tugas, hujan panas direndah dengan semangat yang kental walaupun masa itu kehidupan disitu amat sukar dalam pandangan saya yang dah biasa bersenang-senang.

Saya juga rindukan juga tempat ini.... kerana dari situ biasanya kami ke Kg Raja dan Tepuh dengan Jalor  (perahu Panjang) merentasi Sungai Jerangau.  Masa tiada lagi jembatan, semua urusan orang kampung melalui sungai.



No comments:

Post a Comment